Fánk



























Sajnos nem tudom, hogy ez a recept honnan van, mert évek óta a hűtőnk ajtaján lévő cetliről lesem le, mi kell hozzá. 




























Mindenesetre nagyon szeretem. Igazán laza, ruganyos, finom fánk készíthető belőle.

Hozzávalók:
3 dkg élesztő
10 dkg cukor
3 dl langyos tej
50 dkg liszt
4 tojássárgája
1 vaníliás cukor vagy egy teáskanál vanília kivonat
10 dkg vaj vagy sütőmargarin
1 csipet só
1/2 citrom héja
A tetejére:
rum, lekvár, esetleg puding

Elkészítés:
Fél dl langyos tejbe belekeverünk egy kevés cukrot, majd hozzáadjuk az élesztőt.
A hozzávalókat a margarin kivételével összekeverjük, dagasztjuk. Amikor már hólyagos a tészta, hozzáadjuk az olvasztott vajat vagy margarint. 
Kevés liszttel meghintjük, és lefedve duplájára kelesztjük. 


























Amikor duplájára dagad, lisztezett deszkára tesszük.



Óvatosan kinyújtjuk, szinte csak lapítjuk, hogy a buborékok ne szökjenek ki (kb. 2 centisre).
Kiszaggatjuk, majd konyharuhával lefedve kelesztjük.
Először fedő alatt, kis lángon, majd megfordítjuk, és fedő nélkül, közepes lángon sütjük (ettől lesz szalagos). Vigyázzunk, hogy az olaj ne legyen túl forró, mert kívül megég, belül nyers lesz a tészta. 

Ha középen benyomkodjuk sütés előtt, akkor a belseje biztosan nem lesz nyers, és tölthetünk be rumos baracklekvárt vagy pudingot. Ha nem nyomkodjuk be, még jobban figyeljünk, hogy belül is átsüljön, és ez esetben fecskendővel érdemes a közepébe tölteni egy kis pudingot.

Bismarck fánkot is készíthetünk: hosszúkás fánktésztát sütünk, megtöltjük pudinggal, és csokival vonjuk be a tetejét. Nekem nincs olyan eszközöm, amivel bele tudom tölteni, így csak egyszerűen bevágtam a fánkot, és úgy töltöttem meg. Mivel csak egyet készítettem, most nem olvasztottam csokit, de így is ízlett a gyerekeknek.